ASSALAMUALAIKUM ……….
TumPAnG LaLu…hEhe~
seDar TAA SEdaR dh 19 haRi daa kitER pUaSe an???
SubhanaLLAH~
KEJAp jeRk Mase BerlAlU~
PEJAm cEliK PeJam Celik~
kite Da semAkiN dkAt denGaN ‘MALAM LAILATULQADAR’
ALHAMDULILAH,sYukur kpd-Nya cOz kItE SUMe sTIll mPu  Lg rase nikmAT RMadhan kALi ny =)








SeBUt pasal malam “LAILATULQADAR”~
MsTy  KOrG suMe Ramai Yg daH tAw KaN??
MlAm2 aDaLaH  MALam 10 AkHiR RaMadHaN~
MaLaM 2 mERupAkAn mAlAm Yg pENuH DEngAn kEBERKaTaN n kELebiHan2 Yg terteNtU~
that’s whY la ramai di antara kiTa yg tertUnGGu2 KehadiRAn mAlaM 2~~
tERMasUkLaH Sy ~heHE~

KLu koRG sUMe Nk Taw~
BuLaN rAmAdHaN,al-qUrAn  n mAlAM lAilATULQAdAr  mPunyAi HUbUnGaN Yg rApAT anTArA satU SAMa lain TaW~
SeBaGAimAna Yg DiTeraNGkAN daLaM KItAb ALLAH n HADiTh RASuLULLAh s.a.W  yg BErmaKsUd:-

Maksudnya: "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatulqadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatulqadar. Lailatulqadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar". 

SEbAb2 GAk La tURunNYa surah Al-QADR~









DR RIwaYaT MuJAHiD :DikAtAkAn sUrAh iNi di tUrUnKaN KeraNa RASULULLAH S.A.W  telah menyebut tENtANg seoranG lelaki DrPd BAni IsraeL Yg tlH MEngGunAkAn  AlAt senJAtAnYA uNtUk bERpERAnG PaDa JaLaN ALLAH LaLu OrAng ISlaM KaGuM AkAN PerbuAtaN i2.

DR RiwAyAt Ali bin Aurah  : meNcERiTaKaN TeNtAnG  PaDa sUatu hari Rasulullah S.a.W telah menyebut 4 orang aHli Bani IsrAEL Yg TELAH beribadah kPd ALLAH selAMa 80TaHuN.Mereka sedikiTpun tiDak perNaH DERhAkA KpD ALLAH Lalu para sahabat kagUm Akan perbUaTan i2.LaNtas,Jibril dTg kpD Rasulullah s.a.w dAn mEMbERItAhU BaGiNda BhWA ALLAH S.W.T menurUNKaN Yg EBIH BaIk Dr aMaLAn mEReKa.Maka,Jibri pon membaca surah AL-QADR daN Memberitahu Rasulullah S.A.W  BhWa aYat I2 LbIh BaEk dAripAdA Apa Yg EnGKAu kaGuMkAn i2.PeRisTiWa Ini menjadikaN RasuLULLAh S.A.W  daN PaRa saHAbAT aMat gEmBiRa…



Haaa~
Dr CeRiTA di Ats~
ketaHuilAh kiTa ~
kELebihan OrG Yg bERIbaDaH Pd mALam LaILATULQADAR=BeraMaL 1000 BulAn.



Dalam HadIS RAsulullah s.a.w  Ad mNyBuT :

Maksudnya: "Rasulullah bersungguh-sungguh beribadah pada 10 akhir bulan Ramadhan lebih daripada yang lainnya"


Baginda bukAn saHajA BeriBaDAt seOrG Diri MAlAh mengajak aHi kELuArgA bAgIndA BanGun bERibAdAH .KaTA Aisyah R.A :-

Maksudnya: "Nabi s.a.w. apabila masuk 10 akhir bulan Ramadhan baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah. Mengikat kainnya bermaksud bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah."


Ok,nOw..meH KItE TgOk tAndA-TaNDa mALam LaILAtuqadaR k??pArA aliM ulAmaK R.H Ad mnYebutkan bEBERApA TanDa aTaU alamat berhuBunG DGn MAlam LaiLaTuLqadAr Ny tAw~

ANtArAnyA adAlAh :-

A) oRg Yg mnEmUi mAlAm laILatulQAdAr aKan mEliHAt nuR Yg tERAng bENderaNG Di segenap tmpat hingga di segala coRoK Yg GELaP GELiTa~ 
B) aKaN Ad Yg MeNdengar ucaPaN saLam dan kata-kata Yg lAiN dr Malaikat~ 
C) aKaN Ad Yg mELiHAt segala benda termASuK POHoN KaYu –kAyu rEBaH sUjUd kPd ALLAH S.W.T~  
D) PerMohOnAn dOa AkAn DIkAbUlKaN ~


HmM…TerdaPat JUgA DoA KHUsUs UNtUK MaLAm lAilATULQAdAR…DoA tersebuT DiRiWAyaTKan OLeH AisYaH r.a :-

Maksudnya: "Saya pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. bagimana kiranya saya mengetahui malam Lailatulqadar dengan tepat. Apa yang saya akan doakan pada saat itu. Baginda menjawab berdoalah dengan doa yang berikut"

Maksudnya: "Ya Allah ya Tuhanku sesungguhnya engkau sentiasa memaafkan salah silaf hamba lagi suka memaafkan oleh itu maafkanlah salah silafku. 




Akhir sEkAli,Sy nAk ceriTa Plak ttG keLebIhAN MengHAyATi mALam LaIatuLqaDAr~
KERAnA MULianya malam ini ,Rasulullah s.a.w menganjurkan supaya umatnya bersedia mENyAMBuT Dan mENgHAYaTI MaLam lAilATULQADAr 2 dGn plBgAi jENiS amAlAn Dan iBaDaH Yg DiTerAnGkAn di antaRa hadis yg DiriWayAtkaN olEh Abu huRAirAh R.a :-




Maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu.




Rasulullah S.A.W i2 Sendiri Yg mnJadi conToH Yg bAiK Yg mGhaYaTi maLam LAILATULQADAR Terutama 10 malam yG akhir dArI ramadhan Dgn BerIkTikAf Di mASjiD MengeRJAKAN PElbagai amal ibadah untuK Menyambut malam lailatulQADar Yg mUlia.
Ini diterangKan dlM HaDis Yg diRIWAyaTkAN aISYAh r.a. Katanya :-


Maksudnya: "Biasanya Rasulullah s.a.w. berusaha dengan bersungguh-sungguh memperbanyakan amal ibadah pada 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan berbanding dengan masa yang lain."

Dalam hADiS Yg lAiN,AIsyaH R.A jUgA MeRiWAyAtkAn:-


Rasulullah s.a.w. bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatulqadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan. 


Malam2 ganjil TerseBuT adaLAh mALam 21,23,25,27,dan 29 Dr bULaN RAmadHaN~
DAlAM Pd I2,tRDApat juGa beberaPa hadiS yg mnYaTAkAN Malam lAILAtulqaDaR PRNaH diTemUi Pd ZAmAn RASullullah s.a.w Pd mlM 21 RAmadhan.PernaH JUgA DITEMUi Pd 23 RaMadHAn.Namun,terdaPAt juGa hadis yG  mgatakan bhwA bginda prnah mnjaWAb PERTanyaan seorang sahabat yg bertanyakan ttg malam lailatulqadaR SuPAya ianya berseDia Dan menghayatinya.MaKA,baGINDA MNJElaskan bahawa mALam lailatulqadar i2 adalah maLam 27 ramADHAn.






So,As thE CoNCLUsion~
Dari keteraNgaN-KETeraNGAN Di ATas~
DPtlAH DIRUMuSKAN di Sini bHawA MalAM Lailatulqadar i2 berpindah DArI SAtU TahUN Ke saTu tAHun Yg lain di dalam lingkungaN 10 maLam tERAkhiR raMAdhAN~
Yg pAsTinyA BhWa~
mASa berLakunyA MAlam LailatUlqaDar i2 dirahSIAKAN OLEh ALLAH S.W.T SupAYA SETIAp umAT ISLAM mENGHAyAtI 10 mALam terakHiR RaMAdHan dENgaN amAl IbaDaT~
SesUnggUhNya,denGan caRa i2LAh saHajA,MuDAh-MUdaHaN KiTA akan dapat mneMuinyA Dan dAPat rahmaT yg diharaPkAN Yg AkAN MenJADikAN hiduP sesEOrANg i2 bAhagia di dunia MAhupUN Di AkhIrAt~insYa-ALLAH~~~

   WALLaHualam~~~




DUlu cINta 2 Pd AQ…sUMe INdAh~
SUMenyE Best~
Tp~~~~~
Aq sGkE PaNAS smpAi pETaNG~
UPenYe ujaN Di tgAh hAri~~

CinTa Yg Aq lLui~
XpNh Yg Nk kKaL~
Aq Pon tA Taw KNpe~
jjUrLAh mMg aQ cemBuRU TGok Org Yg bOLe KekAl  pAI Ke jINJaNG PelAmIn~
Tp Aq????

NpE erK??
Aq Ke Yg SAlAh??
Aq ke PUnCE seMuA 2 Jd~
mCm2 pGalAMan Aq TEMpOh~
mcAm2 Org Aq kNl~
Ad yg ToL tkE CRe pAsaL Aq~
N Ad Gk Yg cBer nk AMIK kSMPATan At sTiAp kBaEKan AQ~

Tp~~
SeMUa2 da BerlALu~
Aq Ta nk toLeh Mase sILAm Ag~
ApE Yg AQ dAPat kLU Aq WAt SuMe 2??
MMg klU IKOtkAN …Aq pnH ‘tUnAnG’
UsTAz Kate lAw gurL2 TMe lAmARAn boY2 4 Jd WIFE doRAnG~
MEAn MNUrT  ISLAM…~
DEcLarenYE KITOwaNG da tuNanG~
ERm…Tp2 LA~
JOdoH ta PNJg..
HNYe Mpu bthAN setaUn lbH JeK ~
Tp nAk waT cmNe~
MGkIN ALLAH da ttPkan Yg lBh bEk 4 Kami BERdUaKan??

ErM…TahLa~~
Nk CiTe saL pgalaMaN lam BcINtE???
BnYk koT~
AD PhIt Ad mNiS~
Ad bESt AD ta BESt~
PIinG best law oRG2 tOL2 sYg at kite,,
Care At kiTe~
AsE DIRI Ny DI Hargai sGt2~~
Tp…….Taa bestnye klu~~~~
hMm….Org AmiK kSEMpaTan AtS KbaEKan KiTe…
pERIt sGt2 asE TmE2~

BtW~I2 SUMe kisAh lamE~
KlU BoLE Aq Na ttUP cTe 2~
Nk BKak CtE BaRu~~
TPuLA klU kAtE ta SuNyi klU Ta dew TeMaN~
Tp Aq StiLL Ad ALLAH KaN??
Ta kan aQ nk BIarkan dIri Aq TroS hanYUt DAlaM cNtE MNuSiE??
SAmpAI bile??
HIdUP aq NY PON Ta Taw LA Pai biLe~
TaH eSok taH LUse~
ALLAH jempUt Aq g JumPe DyE~
ApE BEKALAn Aq Nk bAWk??
AmAlAN Pon Ta CKUp Ag~
doSa???
ErM…MgKIN Ag bnYK DOsA Dr AmAl  kOt=(
ASTAGFIRULLAHALAZIM~
Ape la Nk Jd Ngn Aq Ny?~
nPe AQ Jd CMny???
sAlAh dIrI Aq gK Yg tERlALu ikOt AtY~
IKoT NfSu~IkOt sGt DiRi2~
KNoNyE nAk Org Syg At KiTe~
inGAtkan Bole la kekAL Pai kawIn~
Tp~~~~~~~~

ALLAH~~
Aq seRik Dah nk BciNTe~
Aq hANyE mAmpU SEraH Pd-Nya~
Aq TERimA SApe pOn jOdOh Aq~
Tp Aq haRaP~
N selalU dOa~
moGa2 joDoh AQ bOLeH BimbINg Aq~
Jd imam Yg bAEk 4 Aq =)
INSYAALLAH~
KlU Aq DApat leLAki CMnY~
Aq Xkn pASkan pLUaNG 4 Jge DyE SBek MgKin~
N HopE DYE DpT TMe Aq seaADnYe SBGAimNe AQ terIMe DyE..~
~sEkiAn~

CHL tglkAn AnDa SumE DGN sekePiNg DoA =)

~~dOa mOhON paSAngaN Yg bAEk ~~

“Ya ALLAH,cUkuplAH EngkaU SAhaJa  Yg mNJadi pmElihaRaKu Di DuNIa dan Di aKhiRAt kELaK~
DEngArkaN LAh rinTihAn hAmBaMu Yg dhaIf InI~
JgNLaH engkaU BiaRkaN aq SENdIriAN Di dunIA iNi mHUpON di AkhiRAT KelaK~
KernA i2 mAmpU MNjuRUskaN Aq Ke ArAh kemaksiataN Dan kemUNgKArAn~
OLeH I2,Ya tuhANkU~
KuRNIAKANLAH AQ SEoRg pASAngAN Yg beriMAn~
KuRNiaKAnlAh aq keTuRUnan Yg soleH
KuRNIaKAn lAh Aq iNsaN Yg daPAT MBIMbiNG aq Ke jaLANmU~
SupAYa AQ daN diA DpAt MEMbiNA KESEJaHtERAAn hiDup Ke jAlan Yg ENgKAu REDhAi~”
Amin Amin Ya rABBal AlamIn ~~


bIsmILaHhIraHmaNNiRAhhIm...

DoA bUAt iBu & AyAhKu

yA ALLAH ya tuhaNKu~
amPunkAnlAh sgalA dosA KEDuA IBU BApAkU
RAhmaTILah kehidUpAN MEreKa~
permUraHKan REZEKi merekA~
TAbAHKAN HATI MEReka mgHadaPi cABAran daN DUgaan daRimU~
Ya ALLAH ya RaBBi~
Engkau kaSIHANILAH MerekA SEBagaimaNA Mereka mengasIhaNIKu seWAkTUkU KecIL~
amin yA raBBal ALAMiN~

***************************************
tgAh2 mAlaM CMny~
tBE2 Aty Ny sebAk skAli~
tkENgKan inSan yg jAUh Di SISI~
HanYa irIngAn DoA Yg mPu ku Beri~

aIrmAtA BERGEnang kNi~
xDpT Ku tAhAni lG~
SEkilAS PnDgN TerUkIr kini~
dUhAi iBuKu~
 waJAHMu KInI MenGGaMIt mEMoRi~~

iBu~
aDq rNdU IbU~
RnDu seNyUm iBu~
rInDu letEr iBu~
rINdU NasIhAt IBu Yg bERGuNa 2~
Kdg2 ADq tAW~
mGkIn Adq bnYk WAt sILaP at IbU~
WAt IbU MaRaH~
WAt iBu TRASe aTY~
tP adQ TA DEW NIat pon Bu~
adQ SyG IbU :'(
Bu....
aMpUnkAN ADq~
mFkaN adQ Bu~
aDq bNyK wat DOsE at iBu~~
aDq tA NK jD ank derhAkA bu~~
aMPunkAn AdQ.....
HuKuMLaH aDq BU~~
:'(

AbAh~~
aDq sYg AbH~
AdQ RNdU Nk tgOk AbAh~
aDq SUkE TgOk bilE AbAh haPPy~
AdQ tAW~
AdQ BNyK NyuSAhKan ABah kN???
aBaH~
AdQ Taw~
AbAH SEnTiASE rNdUKan KaMI 4 beraDik bERKumpUL NGan ABAH kn???
MfkAN kAmI AbAh~
kami taw mgkIN ABah trase aTY bilE kMi selalu luangkan masE nGn IbU~
jaRAng lUaNg mAsE unTuk AbAh~
ADq mnX Mf ABaH~
adQ Ta dew nIat pon nK WAT Abah Cm2...
Adq Taw ADq saLaH...
Adq JJi cUtI SEM ny AdQ BAlik umaH aBah~
ADq nK LuANgKAn mASE nGAn aBaH~
AdQ riNdU nk MkAN BuBuR aYaM aBah :'(

IbU ....AbAH.....
aDq mnX Mf~
aDq mnTx amPuN~
AdQ tA NK WAT IbU N aBh kECeWa~
MgKiN aDq DaH PnH KcWekAN iBu nGaN aBh~
ADq jJI
aDq nK BoTh oF u HaPPy~
AdQ NK BLaS Jase IbU NgN aBh~~
kLu bOle...aDq nk HDIahkan IbU n AbAh~
kJaYAAn ADq AT sini.....


iBu,,,aBaH,..
DoAkan AdQ....
ADq jauh kat TMpAt oRg~
REsTuKAn  AdQ yE bU...AbAh~
AdQ jji akn CUbE Yg tERbaEk~
uNtUK dIri AdQ~
N unTuk KLuArGa KiTa :(

*******************************************************

sAhaBAt2 sekalian~~
reNuNg2kANlAh~
SaaT KiTa mASiH aD iBu...
adA AyH...
HargAilAh mEREkA~
Jgn SIA2KAN MerekA~
JgNLa SESekAli KItA derhAkA Pd mREKa~
sKilAs...teNUnglaH WAJAh mereKa~
saaT MereKa sDg tdO~
ByGKan i2 SAaT TeraKhIr kLi ktE DPt mnAtaP WAjaH MereKA~
ApE PerASaaN KiTe??
ApE PgOrbaNanAN traKhIR yG KiTe mPu lAKuKAn BuAT mEREKa???

SAhaBAT~
BANgKiTLAh!!
sdARLAh kiTa di aLAm nYata~
saMpaI BiLA KiTa nk LukAkAN mEREkA??
SAmPaI BILa kitA nk sUSAhKan hDuP MerekA???
reNuNgKAnlAh SAhABAtKu~~
berApA BNyK kHilAf KItA DA waT??
bERapA BNYk kAli kite da TpU dOraNg???
mARah doRanG???
SaLahKan DOrANg???
perLEkEHkAN doRaNg???
tENgKInG dOrAnG????
AStaGFIrullAHALAzIm~
bdoSAnYa KItA SahabAT!

SedaRLaH SAHabatkU~
hiDuP KItA xKan lAMa~
bIla2 maSa TuHAN AkAN CABut nyAWa KiTa~
nYaWA ibU BapA KItA~~
TIaDa SIapA yG taHU BiLA AjaL KItA TIbA~
saAT 2 Da mpUkaH KiTa bhgIAkaN MereKA???
GvE KasIh sYg sPenUhNyA kEPaDa mEREkA???
BAlaS JaSa merEka??
mOhOn kEAmpUNaN mEREkA???
& AkHIrNya~
APe JawaPaN Yg mpU KItE JawaB bILa dITaNya Di-AKHIRAt SAnA????


WALLAHUALAM~~

**SEmOgA KeamPuNAn ALLAH s.w.t & ibU BapA bERPiHAk kpD KiTa ~
AMIN YA RABBAL ALAMIN~




ASSALAMUALAIKUm....

hArI nY CHL nA CtE pASAl Keadaan Di Padang Mahsyar~~
bTw cItE Ny CoPy PasTe JeK~
AtAS kEIzInAn OwNeR
silAla BaCe n SebArKaN Ye tEmAn2 :) 


Maka dinyatakan oleh Rasulullah 12 barisan berkenaan iaitu :
  1. Diiringi dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki : " mereka itu adalah orang-orang yang ketika hidupnya menyakiti hati jiran, maka ini balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka..."
  2. Diiringi dari kubur dalam keadaan berbentuk babi hutan : " mereka itu adalah orang yang ketika hidupnya meringankan solat, maka inilah balasannya , dan tempat kembalinya mereka adalah neraka..."
  3. Mereka datang dalam bentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dangan ular dan kala jengking : " mereka ini adalah orang yang enggan membayar zakat , maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka..."
  4. Diiringi dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar daripada mulutmereka :" mereka ini adalah orang yang berdusta di dalam jual beli, maka inilah balasanya, dan tempat mereka adalah neraka.."
  5. Diiringi dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai. ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar. :" mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka takut diketahui manusia, tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah SWT, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka..."
  6. Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus daripada badan: " mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu, maka inilah balasanya, dan tempat kembali mereka adalah neraka..."
  7. Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah dan dari mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah : " mereka itu adalah orang yang enggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka..."
  8. Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas : "mereka adalah orang yang berzina , maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka asalah neraka..."
  9. Diiringi dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru, sementara di dalam diri mereka penuh dengan api yang bernyala :" mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara haram, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka..."
  10. Diiringi dari kubur dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan sopak dan kusta : "mereka adalah orang yang derhaka kepada kedua ibubapa, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka..."
  11. Diiringi dari kubur dengan keadaan buta, gigi memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir melebar sampai ke dada dan lidah terlujur memanjang sampai ke perut, dan keluar berbagai-bagai kotoran :" mereka adalah orang yang minum arak, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka..."
  12. Diiringi dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama, mereka melalui titian sirat seperti kilat. : " mereka adalah orang yang beramal soleh dan banyak melakukan kebaikan. mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat 5 waktu, ketika meninggal dunia mereka sempat bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah yang Maha Pengasih..."

Haa~sO cMnE???
Pew KOMeN KOwG???
NauZuBILahImInZALiK~
CHL takOt :'(
BTW~
pesaNan dR CHL uNtUk SuMe n DIrI CHL sndIrI~
reNuNg2kaN N seLamAt bERAmAl~
jAGe DiRi~
hIasI PeriBAdI Yaa SAhABaT???
:) :) :)
SemOgA KiTer mnDpT KBHGIaan diSAnE~
amiN Ya rABBAl AlAMin :)

ASSALAMUALAIKUM :)
Sy SeBaK~
sY tErKILaN~~
SaLaH Ke niAt sY Na NsiHat oWg??
sAlAh Ke sY cKp bNdE Yg bToL???
(T_T)

sY tAw DlU sY nKaL~
Sy tAW dLu Sy tERuK~
Sy tAW dlU sY JAhIL~
Sy tAW dLu Sy iBaRaT TaA gUnE jEk~
tP.......
nOw sY DAaa bERuBaH!!
PerLU Ke kiSaH sY dI UnGkIt bLiK??
PerLu kE aIb SY dI BUkE dPaN UMuM???

Sy sdEyH~
Sy kCeWa~
sY SyG dYe~
dYe IBaRat ADq Sy~
tP cOz SoRg bOy~~
dYe sGp uNgKiT KIsaH Sy~~~
saLaH Ke sY tGo dAk bAWah Umo Yg dA CkP pASaL KaWEn??
saLaH kE Sy tgO doRG yG asIK Pk SAl CiNtE mAnUsIa???
YE..sY Taw.
jjUr Sy nGaKu~
.dULu sY POn Cm2~
tP..NoW sY dA bERuBaH!!!
Sy cUmE xNk ADq KESAyAnGan Jd CM sY DUlU!!!
SalAh keW sY!!!!!!
SAlAh kEw???? T_T

ALLAH~
sY sdAr dLu Sy pNh kHILaf~
sY PnH WAt sILap~
Tp sY aD HaTY~
sy Ad pERasAAn!!!
cKuPlAAAa~
mGkIN LPas NY sY Taa kAN TGor dYe aG~
sY TkOt~
sY MlU~
Sy ASe SuME oWaNg pHaTykAn Sy~
kTAWeKaN sY~~~(T_t)
aPe YG sY MpU WAt skAnG~
Sy CumE MpU PerhAtyKn dYE JK~~
(T_T)

To yG dI MaKsDkAN~~
aKK MnX Mf~
nIaT akk BaeK~
Tp Akk ta sGkE2 yG akK dPt~
mGkIn AKK bKn AKK yG bAEk :'(
sTarTiNG NoW,,AkQ tA Kn tgO adQ ag~
mgkIn AD YG Lbih bAEk dR AkN tGo ADq Akk Ny~
ApE PoN~
Akk mNx mF klU aKK tA pAT JgE adQ aG~
Tol CkP adQ~
AkK Kne SDar DrY aKK DlU kAn???
yE,,Akk SEdAr~
aKq Taw Akk SaPe~
aKK BkN saPe2~
aKk cUMe HAMbE ALLAH Yg nAiF~
ApE yG bAik2~
DtG DR ALLAh~
tP yG BURuk2~
 dTG dr kELemAhAn dRi aKK SEnDiRi~
k LaA~
aPe pOn~
jGN IsaW~
Akk dH  MfkAN aDQ~
Tp Ta mUGkIN KtE aKn RApAT cM dLu Ag~
MfKaN aKk Ye dik......


p/s AkHiR kTe Dr aKq~
pLeZzz~jGe Dri~
jGE iMaN aDq~
pK La mASE dPn ADq~
pjALaNan ADq mASeH PnJaNg~
mASEh jAuH Lg~
aKK cuMe Ta nK adQ SiE2Kan Mase Dpn adQ ngN BnDE2 cMny~
hMMm~~
sTuDy hARd +  smArT k CyG??~
InGt lA PArenTS yG DA ssAh pAYaH BesARkAN KiTer SeLaMe Ny~
aPe ..Yg Jd Td~
mUnGkIn Ad HikmAh dIseBaLik SuMe Ny~
MfKaN akK sekALi Ag~~
OklAa~
mAY ALLAH bLeSS uR liFe mY dEaR LiTTlE SiS~~
tKE crE~
~ASSALAMUALAIKUM~

 ~sInCEreLy fRoM~

     ::ChEnTa HaTy LaRa::