Sallam sume...
   hari ny aq nk cite pasal p.h.d~~hahaha,,sebut pasal p.h.d ny kn,,mesty kte ingt nk smbung blajar smpai ke tahap ny kn??hmm,,aq pon kalau boleh nak gak sambung study sampai ke tahap 2,,tapi kite hanye mampu merancang jek kn,,,selebihnya ALLAH jua yg menentukan,,kalau ad rezeki kite nanti,,adalah...hmm,,,berbalik pada soal td,,p.h.d yg aq maksudkan kat sini bukanlah p.h.d yg kte ceritakan td 2,,tp,,p.h.d yg  aq mksdkn adalah satu penyakit!!korang taw ape???ha..pandai!!(ceh,mcm aq  dengar jerk korg cakap,,hahahaha)p.h.d 2 adalah penyakit hasad dengki,,korg taw x,,dengki 2 ape??dengki 2 bermaksud,,perasaan kurang senang @gelisah melihat kelebihan yg ad pd orang lain & berharap agar nikmat tersebut,hilang daripadanya......
        Haa,,kalau dah benda kotor,mmg la banyak penyakit nk hinggap,,tol x?sbb 2 la bile hati kita kotor,,,,macam2 penyakit yg bersarang,, & salah satunye,, pnyakit dengki ny la,, menurut kajian aq la kn..penyakit ni mmg la merbahaya sgt2!nk taw kenape??Sbb penyakit ny boleh merosakkan hati kte..pulak 2,,korang cr r mane2  farmasi yg berdekatan ngn umah korg,,then tye kat dorang2 ttg ubt  pnyakit ny,huh!mmg confirm r xde farmasi yg jual ubat untuk menyembuhkan @menahan sakit dengki ny!!korg percaya x ny??(muke masing2 nk konpius jerk,hahaha)kalau x cye,,korang leyh wat research sendiri k,,hahahaha~so,,nk wat macam mna 4 atasi prob ny???kalau ye pon,,jgnlah sampai tahap nk minum clorox kn,!huhuhu,2 bukan cre 4 cuci hati 2,,tp sebaliknye belajarlah ilmu agamA,& beramallah dgn ilmu tersebut..then,kite leyh hidup aman damai ngan ajaran 2,,tol x?hmm,i think 2 jerk la ubat paling mujarab 4 atasi prob ny,,x g2 kwn2?hehe,,
         kalau nk di kira plak,,pesakit dengki ny,mmg ramai la,,x terkira!Silap2,kalau nk wat hospital pon,gerenti x ckup tanah,,hahaha,tol x?ye la,mne x nye,,orang kye pon nk berdengki walaupn da banyk nikmat,,xpernah nk bersyukur plak 2,,lg berangan nk tambah lagi nikmat ,adalah!ish,,watpa la kite nk bdengki,,bukan dpt apa pon,,dose 2 mmg kompom la dpt..dapat nikmat macam apa yg org  yg kte dengkikan 2,ish,mmg xdptlah..silap2,dpt bala lg mau???yela,,bygknla orang beli kereta mewah,,kite pon beli,,dengki punye pasal la kn,,sudahnye?duit habis,,taw2 kereta plak dah kene tarik!hahaha,,dapat malu lagi,,adalah!!pdn muke!sape soh bdengki kn,,,
         So,kesimpulannya,kite x pyh la nk berdengki-dengki..tuhan bg nikmat,tuhan x bg nikmat,Dia nk bg kat siapa,,dIA punya suka lah,!,Dia yg ttpkn qAda' n qaDar at dunie ny..yg kite nk sakit hati ,knape??kite x puas hati kat sape sebenarnya??bengang kat Tuhan ke??kite ny sape nk dibandingkan ngan Tuhan??kite nk tuduh Tuhan x adil ke??pe r buruk sangat perangai ktew ni sampai sanggup bersangke buruk ngan TUHAN!!!nauzubillah.!!.hati mcm ni dah xtaw nk bersyukur,,lg bnyk diberi nikmat,,lg la dye sesat..Dah la,,bawa2 la bertaubat..Astagfirullahalazim.....
        Hmm,sbg penutup,,marilah kita amalkan bacaan surah Al-Falaq supaya org lain tidak dengki dgn kelebihan nikmat yg ALLAH beri kpd kita,,Kalau dorang dengki pon,biarlah kedengkian itu menjadikan mereka insan yg lebih baek,,amin...
         Doaku:''Ya Allah,hamba-Mu memohon kepada-Mu agar bersihkanlah hatiku ini drpd sifat dengki & penyakit2 hati lain.Janganlah Engkau timbulkan secalit pun rasa dengki dAlam hatiku ini melainkan kedengkian pada insan-insan selayaknya yg bakal menjadikanku hari esok lebih baik drpd hari.Dan jgnlah juga Engkau jadikan org lain dengki kpdku melainkan dlm kedengkian mereka pada ilmu dan amalanku supaya mereka juga berlumba-lumba dlm melakukan kebaikan..
           Amin aMin yA rAbbAL alAmin....
                                                ~seKiAn~

0 CoReT cOrEt:

Post a Comment