Sallam sume...
   hari ny aq nk cite pasal p.h.d~~hahaha,,sebut pasal p.h.d ny kn,,mesty kte ingt nk smbung blajar smpai ke tahap ny kn??hmm,,aq pon kalau boleh nak gak sambung study sampai ke tahap 2,,tapi kite hanye mampu merancang jek kn,,,selebihnya ALLAH jua yg menentukan,,kalau ad rezeki kite nanti,,adalah...hmm,,,berbalik pada soal td,,p.h.d yg aq maksudkan kat sini bukanlah p.h.d yg kte ceritakan td 2,,tp,,p.h.d yg  aq mksdkn adalah satu penyakit!!korang taw ape???ha..pandai!!(ceh,mcm aq  dengar jerk korg cakap,,hahahaha)p.h.d 2 adalah penyakit hasad dengki,,korg taw x,,dengki 2 ape??dengki 2 bermaksud,,perasaan kurang senang @gelisah melihat kelebihan yg ad pd orang lain & berharap agar nikmat tersebut,hilang daripadanya......
        Haa,,kalau dah benda kotor,mmg la banyak penyakit nk hinggap,,tol x?sbb 2 la bile hati kita kotor,,,,macam2 penyakit yg bersarang,, & salah satunye,, pnyakit dengki ny la,, menurut kajian aq la kn..penyakit ni mmg la merbahaya sgt2!nk taw kenape??Sbb penyakit ny boleh merosakkan hati kte..pulak 2,,korang cr r mane2  farmasi yg berdekatan ngn umah korg,,then tye kat dorang2 ttg ubt  pnyakit ny,huh!mmg confirm r xde farmasi yg jual ubat untuk menyembuhkan @menahan sakit dengki ny!!korg percaya x ny??(muke masing2 nk konpius jerk,hahaha)kalau x cye,,korang leyh wat research sendiri k,,hahahaha~so,,nk wat macam mna 4 atasi prob ny???kalau ye pon,,jgnlah sampai tahap nk minum clorox kn,!huhuhu,2 bukan cre 4 cuci hati 2,,tp sebaliknye belajarlah ilmu agamA,& beramallah dgn ilmu tersebut..then,kite leyh hidup aman damai ngan ajaran 2,,tol x?hmm,i think 2 jerk la ubat paling mujarab 4 atasi prob ny,,x g2 kwn2?hehe,,
         kalau nk di kira plak,,pesakit dengki ny,mmg ramai la,,x terkira!Silap2,kalau nk wat hospital pon,gerenti x ckup tanah,,hahaha,tol x?ye la,mne x nye,,orang kye pon nk berdengki walaupn da banyk nikmat,,xpernah nk bersyukur plak 2,,lg berangan nk tambah lagi nikmat ,adalah!ish,,watpa la kite nk bdengki,,bukan dpt apa pon,,dose 2 mmg kompom la dpt..dapat nikmat macam apa yg org  yg kte dengkikan 2,ish,mmg xdptlah..silap2,dpt bala lg mau???yela,,bygknla orang beli kereta mewah,,kite pon beli,,dengki punye pasal la kn,,sudahnye?duit habis,,taw2 kereta plak dah kene tarik!hahaha,,dapat malu lagi,,adalah!!pdn muke!sape soh bdengki kn,,,
         So,kesimpulannya,kite x pyh la nk berdengki-dengki..tuhan bg nikmat,tuhan x bg nikmat,Dia nk bg kat siapa,,dIA punya suka lah,!,Dia yg ttpkn qAda' n qaDar at dunie ny..yg kite nk sakit hati ,knape??kite x puas hati kat sape sebenarnya??bengang kat Tuhan ke??kite ny sape nk dibandingkan ngan Tuhan??kite nk tuduh Tuhan x adil ke??pe r buruk sangat perangai ktew ni sampai sanggup bersangke buruk ngan TUHAN!!!nauzubillah.!!.hati mcm ni dah xtaw nk bersyukur,,lg bnyk diberi nikmat,,lg la dye sesat..Dah la,,bawa2 la bertaubat..Astagfirullahalazim.....
        Hmm,sbg penutup,,marilah kita amalkan bacaan surah Al-Falaq supaya org lain tidak dengki dgn kelebihan nikmat yg ALLAH beri kpd kita,,Kalau dorang dengki pon,biarlah kedengkian itu menjadikan mereka insan yg lebih baek,,amin...
         Doaku:''Ya Allah,hamba-Mu memohon kepada-Mu agar bersihkanlah hatiku ini drpd sifat dengki & penyakit2 hati lain.Janganlah Engkau timbulkan secalit pun rasa dengki dAlam hatiku ini melainkan kedengkian pada insan-insan selayaknya yg bakal menjadikanku hari esok lebih baik drpd hari.Dan jgnlah juga Engkau jadikan org lain dengki kpdku melainkan dlm kedengkian mereka pada ilmu dan amalanku supaya mereka juga berlumba-lumba dlm melakukan kebaikan..
           Amin aMin yA rAbbAL alAmin....
                                                ~seKiAn~
Salam sume..hr ny aq nk wat slot sudut renungan plak~~huhuhuhu...skadar mgisi mse lpang n saling mengingati antara sa2 sme lain..x slh kn???hmm,,nway dlm antare kite ny msty ade yg prnah beli rumah,sedang @ bercita-cita nk beli rumah kn??aq pon ad angan2 cm2 gak..tp persoalannye sekArang,,terma ape rumah yg kite nk pilih 2 erk??hmm..lEasEhold @ freeHoLd???ape pun,kite kene ingt,,semua yg ad kat atas muke bumi ny hanyalah hak milik sementara tapi akhirat jugalah yg kekal selama-lamanya~~
Berikut adalah kritea2 yg aq nk citer at cni...:-


     A)pErJaNjIaN dEnGaN pEmIlIk....
           *Hmm,,sebelum kite lahir at dunie ny  dulu pon,kite dah ad perjanjian dgn pemilik sebenar..tp kenapa sekarang kita lupa @ sengaja wat2 lupe??Janji kita nk meng-Esakan Dia & hanya Dia tp rata2 kita x wat sume 2!kata org,,ckp x serupa bikin...kita ny hamba DiA tp kenapa kita nk jd hamba dunia erk???sampai kdg2 2 ad pemilik tanah yg mengambil kesempatan kpd pelanggannye,,than kite juz ikot jerk,,x ke 2  kite yg jd hambe kpd mereka??disini jelaslah pentingnye ilmu dlm dri seseorang 2,,dgn ADANYE ilmu2,,kita mungkin sukaR DI TINDAS oleh mkhluk2 sdemikian!


     B)99tAhUn tu PeNdEk SaNgAt....
           *Haa,,kalau nk di ikutkn mmg la leasehold tu tempoh pemilikannya sampai 99 thun,,tp persoalannya sekarang,,kite mampu ke hidup selama 2?ntah2 99 hari pon belum  tentu sampai,,hmm,,ajal maut kt tangan tuhan kn??dah 2,,bila lg kita nk taubat??xkn la kite ny nk ingt yg nyawa kite ny pon freehold yakni boleh hidup selama-lamanya???nAuZubillah...hope kita terhindar dari golongan yg berfikiran sebegini...


     C)kErJa SuSaH2 bIaR bErbAlOi....
            *kite pon taw kn,,memang susah nk kumpul duit untuk beli rumah 2..nak bayar balik pinjaman pon,x mustahil la kalau sampai pencen pon ad yg x settle2 lg hutangnye.Sudahnye,mana rumah terAkhir kita??x ke yg 7x3 kaki 2??masalahnya sekarang,,kite sendiri yg nk n angn2kn rumah yg knonnye lengkap dgn perabot,plaster siling,lampu chandelier  & sebagainya,tp rumah kite at batu dua 2 APE cerite??ad lampu  ke @ ad api yg mnyala2??eee,,seramnye!!tp 2 la hakikatnye,,now,,kite pk kanlah,,dah cukup kew kte bsusah pyh membuat amal untuk dbuat bekalan di akhirat sane....??


    D)kItA mAnA aD mILiK ApEr2
           *hmm,macam yg ktE semua taw la kan,,badan yg kte bawa ny pon bukanlah milik kite..cukup masa,kte kene kembalikan juga kpd Pencipta-Nya..Biasanya barang kalau kte bg kat org,,then dye pulangkn barang 2 dlm keadaan hurai burai,,mesty kte marahkn?? kte plak dilahirkan at dunie ny dlm keadaan suci ,,,tp sucikah kte bile kte menghadap tuhan nanty??adakah kte sesuci dlm debu @ kite perlu dicuci scukupnya dlm kubur nanty??renung2kn laa wahai  sahabat2ku sekalian...


hmm,,rasenye cukupla aq membebel setakat ny,,otak aq pon da blur gak ny,,smbil2 jage qaseh,,smpat gak aq siapkn ume ny,,hahaha,,k la korg,,jmpe lg next tme yeA,,tke cre all..thaNk YOu..
                       ~wAssAlLaM~

BiSmIlLaHiRahMaNiRaHiM..
      Ya ALLAH,kami bersyukur kpd-Mu ,atas nikmat yg Kau berikan kpd kami.Betapa bahagianya kami dgn nikmat Islam & iman ini ya-ALLAH.Maka kami pohonkn-JGNLAH kAU cabut iman i2  dr hti kmi ya ALLAH,jgn Kau hilangkan hidayah i2 dr hati kami,jgn Kau pesongkan hati kami setelah ia Kau berikan petunjuk...berikanlah kami rahmat-Mu,berikan kami kasih sayangmu yA ALLAH..
       Ya ALLAH ya Tuhan kami,kami sedar dan insaf,sebagai manusia yg lemah,kami sering gagal dlm ujian keimanan.kmi mENyalahkan takdir-Mu ya allah.!Malah kami pernah menuduh bahawa kau tidak berlaku adil kpd kami ya allah!!kami sedar yA ALLAH,betapa kerdilnya hati kami ini,betapa kecilnya jiwa  kami ini sehingga dgn ujian sekecil i2pun kami tlh merasakan bhwa Kau tlh mbiarkn kami sendirian...
        Ya ALLAH,kami sedar & insaf bhwa Kau tidak pernah mninggalkan kami hidup bersendirian,kerana kami sedar ya Allah,tanpa-Mu kami tidak akn wujud di dunia ini.!Tanpa-mU kami tidak akn bakal memperoleh segala apa yg kami miliki hari ini ya ALLAH!masukkanlah rasa syukur di hati kami ya allah,masukkanlah rasa iman & takwa di hati kami ini ya ALLAH!ssunguhnya Kau yg maha pemurah lg maha penyayang,,,
         Ya ALLAH ya Tuhan kami,tabahkanlah hati kami menghadapi segala ujian.Masukkanlah keyakinan di hati kami ini bhwa stiap ujian yg Kau berikan i2,adalah untuk mgangkat martabat kami.Bahkan tidak ssekali untuk menghina kami ya allah.Ya ALLAH ya Tuhan kami,jadikanlah kami hamba-MU yg sabar.Jadikanlah kami hamba-mu yg bersyukur.Jadikanlah kami hamba-Mu yg rdha kpd-mU ya ALLAH!!,agr kami termasuk dlm golongn org2 yg redha & Kau redhai...
          Ya Allah yA tUhan kami,sempurnakanlah keluarga kami,sempurnakanlah Islam kami,sempurnakanlah akhlak kami.Janganlah kau jadikan musibah untk kami ya allah.jika pun Kau ingin menguji kami,ujilah kami dgn sesuatu yg dapat kami tanggung ya allah..
           Ya ALLAH ya Tuhan kami,luaskanlah rezeki kami,lapangkanlah dada kami,mudahkanlah urusan kami,& Kau sembuhkanlah penyakit kami.Ya ALLAH,mudahkanlah urusan dunia & akhirat kami.Ya ALLAH,kepada-mu kami bertawakkal,kepadamu kami bergantung harap,& kepada-mu jUa ya aLLAh,kami akan kembali..
            Ya ALLAH,kami berlindung kepada-Mu drpd keresahan & kesedihan.kami berlindung kepada-Mu drpd sifat lemah & malas.kami berlindung kepada-Mu  drpd sifat penakut & kedekut..kami berlindung kepada-Mu YA Allah drpd bebanan hutang & tekanan perasaan..
              Ya ALLAH ya Tuhan kami,akhirnya kami memohon kpd-Mu,jgnlh Kau bebankan kami dgn dosa2 kami ya ALLah.Ampunkan dosa2 kami ya ALLAH!Ampunkan dosa2 kami !!Ampunkan dosa2 kami ya ALLAH!!Ampunkanlah dosa2 ayah dan ibu kami ya aLLah.I2lah ayh yg tlh banyak berkorban untuk kami,,i2lah ibu yg tlh mengandung ,melahirkan kami dengan penuh penderitaAn.Ampunkanlah dosa ibu bapa kami yg masih hidup & apatah lagi yg tlh pergi,ya allah!
             Ya Tuhanku,ampunkan dosa kami sbg seorang ank ya allah.sekiranya selama ini,kami pernah menyakiti hati mereka,kami pernah mengguris perasaan mereka,kami pernah menghina mereka,malahan kami pernah mengecewakan  mereka..Ya ALLAH,jgnlah Kau jadikan dosa i2 belenngu di hati kami,penyebab kedukaan kami ya allah.Lapangkanlah hati ini dgn Kau ampunkan segala dosa2 kami..
               Ya ALLAH,ampunkan dosa2 kami ya allah!Ampunkan dosa2 seluruh keluarga kami.!Ampunkan  dosa2 guru2 kami,sahabat2 kami,,jiran tetangge kami,,serta Kau ampunkanlah dosa seluruh muslimin & muslimat smaada yg masih hidup @ yg tlh kembali kpd-mu ya allah!...
               Ya ALLAH,angkatlah kedukaan ummat ini ya allah!angkatlah kedukaan umat ini ya allah!Jadikanlah kesedihan ini sua2 kebahagiaan.Menangkanlah umat nabi Muhamad.Hentikanlah segala musibah.Hentikanlah segala bencana yg menimpa umat Muhamad.Menangkan umat ini ya allah,Hancurkan musyrikin kuffar!hancurkan siapa saja yg ingin mghancurkn agama-Mu YA ALLAH...
              Ya ALLAH ya Tuhan kami,menangkanla kami di dunia,menangkanlah kami di akhirat dgn syurga-Mu ya ALLAh.!.Muliakanlah kami di dunia,& Kau muliakanlah kami di akhiratmu nanti ya allah!sesungguhnya Kau yg Maha pemurah lg MAHA PenGASIHANI..!
                  Amin AMin yA rabbaL alamin...
              
SaLAM SeJaHtErA sEmUe,,
   Hari ny aq nk cite n kongsi kat korg pgalman 1st day aq jd bby sitter kpd NuR qAsEh KhAdEeJa(meRangkap AnAk SeDaRe aQ),,,hahaha,,mmg klako r,,ne xnye pg2 lg lpas angah (aBg Aq,mERaNgKaP WaLiD QaSeH)g kje,,.aq mndpt satu pgilan yg smemgnye aq dh jangke dr sape,,,haa,,tu xlen x bkn,,msty ibu aq(merangkap wan kpd qaseh)..huhuhu,,smemgnye pgilan 2 mmg aq dh jgkekn dr mlm td lg,,mmg btol pon ibu yg cl,,hahaha....mne xnYe,mklumlah ny 1st tme aq dberi tgjwb yg agk2 bsar g2,,chewah,,,sblum ny aq jge qaseh ngan k.ha(MErANGKAP UMMi QaSeh),,skang k.ha dah naik kje slpas tmtnye bliau brpntg(aduh,skema kot ayt ny,,hahaha)...so,,sbg mkcik yg btggjwb,,aq pon jge la dak kcik ny,,hahaha,,nway,aq mmg ske at budak2,,so xslh kn law aq mncbe??pgalman 2..hahaha..(tah per r korg pk ny kang,lalala)berbalik pd ibu td,,wah,,pg2 lg aq tlh dceramahkn oleh bliau,,huhuhu,,ibu siap tye ngn nada was2 kpd aq,,adik bole jge ke 2?aq ngn slmbe badak mnjwb,,bole ajer,,!hahaha,,nway,,ibu pon psn mcm2 r kt aq,,jge elok2,tgok2 kn qaseh 2,,aq cme mpu mnjawab,,'ha,yer,,baiklah',huhuhu,,sbenanye aq mls nk jwb lbeh2 coz psnan ibu 2 spesen jerk ngn angah psn,,pg2 aq tlh dkaunselingkn bliau mgenai cre2 mnjge ank bliau,,,hahaha,,sbor jerk la aq,,
       Selang bberape jam kmudian,,nada msg nset aq bbunyi,,huh,,aq mnduge dlm aty,,ny msty angh ny,,hahaha,,kn btol per aq ckp,,,soklan nye bbyi bgini,'qaseh tdo?'aq cme mnjwb 'xde r,,ngah main ny,,dye xnk tdo lg'smmgnye wk2 2 aq bz mlyn qaseh,,yg sbok tsgih2 ajk men ngn dye,hahaha,,,lyn kn jola ye cik qaseh weyh!hehehe,,msg 2 brlnjutan shggelah aq pnt dh nk mlyn angh,,hahaha(org ngah men ngn qaseh ny!ahakzZ,kcaw jerk)xlme pas2 qaseh pon pnt da nk maen,,dye dh mrengek2,,ha qaseh,,mksu phm qaseh nk per!aq pon blary2 ank wat ssu dye,,hahaha,,dye pnye mlalak coz lmbt sket,,fuyoh!!tobat aq xnk wt lmbt g,,hehe,,sdg aq mndodoikn qaseh(chewah,ad bakat ke?hahaha)aq trdgr lg bnyi nset,,waduh,,potong stim jerk,,aq ngah best2 mndodoi part tarik2 ny,,kahkahkah,,nseb qaseh da nyenyk tdo,,aq da agk dah,angh cl lg..msok 2 jek dh 4kli mscl,,huhuhu,,aq pon bg  msg,,tdokn qaseh td,,huhuhu,,png kple aq mnjg nk cl,,huhuhu,,don,t worry r bro!ank ko k2 jerk,,cool wa ckp sme lu!hahaha,,,
        Mse pon berlalu,aq rse kjp jerk mse arini.,tgah dok2 lyn prasaan(lyn cte per tah)nset bnyik lg,,aq da mggeleng kpale,,spe plak ny,,aduh!owh,ibu!ye bu,ad pape yg bole sy bntu??aq cbe btye ngn nada ala2 skema g2,,hahaha,,ibu cme  tye,qaseh wtpe?tdo ke?da mnum dh,,?ngis x?muntah ker?waduh,,btubi2 soaln,,aq cme mpu tglk n mnjwb,,xtdola,,bru bgon,,ngah maen ny,,hahahaha,,npe la aryny aq jd operator x bertauliah ny weyh!kusot2..!agaga~yg qaseh lak stil cool,,tsengeh2  cm kerang busuk,,huhuhu,plak 2 nk mleset2 jek bdn 2 at aq,,huhuhu,,mnje sgguhh ini budak,i like!!ahakZZz!!xlme lpas2..qaseh pon mrengek lg,,aq pon per ag,,cm lpas kdung wt ssu,,nseb dye x mlalk cm td,,huhuhu,,pas dye tdo,,k.ha plak col,,tye qaseh cmne?mragam x,,?aq pon kte,,'xdla,,ok2 jerk"hahaha...
          Bgitulah serbe sdikit kisah aq 1st day jd bby sitter hriny,,bkn pnt pon jge qaseh ny,,cme pnt jd operator x bertauliah jerk,,hahaha,,,pape pon mmg best r jge qaseh,,dye xd r meragam sgt,(xtw r kalau hr ny jek mud dye baek),,hahaha,,aq cme hrp lpas ny xd la aq bz jd operator yg x brtauliah2 ag~pnt weyh!hahaha,,xkuase aq nk mlyn,,blik2 soaln sme jerk,,npe la xtye aq nk mkn kfc kew,mcD ke,,pizza ker x!bab 2 mmg aq laju nk jwb,,hahaha!dah2,,aq dh pnt ny,,kte jmpe lg dlm lembaran yg akn dtg yerk,,tq pd spe2 yg bce2,tce cre yoo!!sekian,,,
      wassallam....